129698

Arnolda Veinberga skaistie brīži Siguldas opermūzikas svētkos.
29.08.2023


Neticami un fantastiski! Arnolds Atis Veinbergs, bijušais Paula Stradiņa Klīniskās universitātes slimnīcas valdes priekšsēdētājs, šobrīd LOB biedrs, ir apmeklējis visus! Dr.Daiņa Kalna organizētos Starptautiskos Siguldas Opermūzika svētkus, kas pasaulē tādi ir vienīgie. Mīlestību uz operu viņš iemantojis, pateicoties savai dzīvesbiedrei, ar kuru kopā gadiem ilgi apmeklē arī visas mūsu operas pirmizrādes.

Savulaik daktera Daiņa Kalna iecere bija skaista un nelokāma - „Latvijā skatītāju pieradina pie viduvējībām mākslā, tās uzskatot par zvaigznēm. Ja neesi redzējis briljantu, tu pieņem, ka bižutērija ir augstākais sasniegums. Tāpēc es dodu iespēju iepazīt, salīdzināt un ilgoties pēc kaut kā vairāk.”

Kad Arnolds Veinbergs Vaidavas pagastā iegādājās lauku īpašumu, kas šobrīd pārvērsts par Lauku Venēciju, abi ar sievu nolēma, ka būs Arnolda kolēģa Dr.Daiņa Kalna Opermūzikas svētku pastāvīgie apmeklētāji. Īpašu vērtību un romantiku augstvērtīgajiem opermūzikas koncertiem piešķir jau to norises vieta – Siguldas viduslaiku pilsdrupas un ainaviskā Gaujas senleja. Lai gan ērtību ziņā sākotnēji varēja daudz ko vēlēties, ar laiku tas tika izdarīts. 

Sarunā Arnolds atceras, ka Opermūzika svētku uvertīra notikusi 1993. gadā, kas ievērojama ar to vien, ka tajos dziedāja mūsu „ārzemnieki” – I.Galante, I.Pētersons, E.Siliņš, kā arī mašmāju solists J.Sproģis. Pie diriģenta pults bija no Baltā nama izraidītais A.Viļumanis. Klausītāju vēl nebija tik daudz. 

Pirmā operas izrāde Siguldas pilsdrupās notiek 1995.gadā – Dž. Verdi „Traviata”, kad pirmo reizi Siguldas opersvētkos piedalās arī augsta līmeņa ārzemju mākslinieki. 1996.Verdi „Traviata”, uz Siguldas estrādes rodas arī „Trīs Latvijas tenori”. 1997. Š.Guno „Fausts”, Galā koncertā piedalās jau visu kontinentu dziedātāji. 1998. Opermūzikas svētki jau izpletušies no Kuldīgas līdz Alūksnei. Kuldīgā Š. Guno „Fausts”, Siguldā Dž. Verdi „Trubadūrs”. Plašākai publikai orķestra pavadījumā pirmo reizi dzied Elīna Garanča. 1999. Rosīni „Seviļas bārdzinis” – ar īstu zvaigžņu lietu. 2000.Trīs iestudējumi vienpadsmit dienās! Speciāliestudējums Elīnai Garančai - Rosīni „Seviļas bārddzinis”,  V. A. Mocarta „Figaro kāzas” ar A. Ņetrebko un Metropolitēna solistu I. Abdrzakovu  un Ž. Bizē „Karmena” ar  trim Pēterburgas prīmām, parasti vienā izrādē dzied tikai viena. 2001.Viena no opermūzikas svētku virsotnēm - G. Doniceti opera „Mīlas dzēriens”. Iezīmīgs gads ar amerikāņu tenora Šankla parādīšanos Siguldā, šī sadarbība ilgst turpmākos piecus gadus. 2002. Necerēti spoža A. Rubinšteina opera „Dēmons” M. Kublinska režijā!  

Dainis Kalns to atceroties stāsta: 

„Man bija laba sadarbība ar vienu no izcilākajiem pasaules režisoriem Juriju Aleksandrovu, kurš iestudējis izrādes pasaules labākajos operteātros. 2002. gadā Opermūzikas svētkos biju ieplānojis „Dēmonu”. Bet Aleksandrovs atzinās, ka „Dēmonam” nespēj tikt klāt. Viņam nav koncepcijas. Un to, ko nevarēja izdarīt diženais Aleksandrovs, paveica Mihails Kublinskis. Veiksmīgi tika galā ar pirmo piegājienu. Stundu iepriekš atnāk uz mēģinājumu, skaidri un saprotami norunā, kā viņš šo darbu redz, ko vēlas panākt no solistiem un trupas. Tas ir ļoti svarīgi - varēt īsi un skaidri pateikt savu domu. Un mēģinājumi aizgāja bez aizķeršanās. Viņš ļāva solistiem diezgan brīvi rīkoties, galvenās lomas tēloja Egils Siliņš un Sonora Vaice. Kublinskis vēroja, viņam bija savs uzstādījums, diriģentam atlika vien diriģēt. Kublinskis pierādīja, ka mēs šeit neesam sliktāki par pasaulē pieprasītajiem režisoriem”. 

Arī solistes Sonoras Vaices atmiņas:

” Uz Tamāras lomu „Dēmonā” mani uzaicināja Dainis Kalns. Ar Mihailu Kublinski līdz tam nebiju strādājusi. Loma Antona Rubinšteina „Dēmonā” man bija kas jauns, mācījos to tieši Siguldas opermūzikas svētkiem. Sākumā šķita, ka tam vajadzīgs ilgāks laiks. Bet Mihails man piezvanīja, sakot: „Mums vajadzētu vienkārši kādas pāris stundas parunāt. Es gribētu saprast, ko tu domā, es tev pastāstīšu, ko es domāju.” Tā mēs viens pret vienu satikāmies operā un vienkārši parunājām. Viņš man saka: „Viss. Tagad tiekamies mēģinājumā”.  Un es sapratu, ka mūsu domas ir vienādas, abi esam absolūti uz viena viļņa. Izstāstīja, kur kas atrodas, ko viņš vēlas un trīs dienās „Dēmons” bija gatavs! Visīsākais mēģinājumu laiks manā mūžā. Mūsu uzskati absolūti sapasēja. Kublinskis šo darbu izjuta no iekšpuses, viņš strādāja caur savu iekšējo sajūtu. Savukārt man bija sajūta, ka viņa gars zina, par ko runā.”

Un diriģents Aleksandrs Viļumanis:

„Atceroties Mihailu Kublinski, nekādā ziņā nedrīkst aizmirst viņa operu režijas Daiņa Kalna tik populārajos Siguldas opermūzikas svētkos. Šo svētku programmas esmu veidojis 20 gadus, diriģējis visas operas un visus galā koncertus. Ar Kublinski mums atkal iznāca sadarboties 2002. gadā pēc Mihaila Ļermontova poēmas sarakstītajā Rubinšteina operā  „Dēmons”, kur titullomā spožs bija Egils Siliņš. Šis iestudējums viņam, kā pastāvīgajam Opermūzikas svētku dalībniekam, tika veltīts 40 gadu jubilejā, savukārt Sonora Vaice bija neaizmirstama Tamāras lomā. Izrāde sākās ar vētru, gaisā lidinājās eņģeļi un elles gari un tad  - kalna virsotnē parādās Dēmons… Perfektie lāzeru gaismas efekti tapa Latvijas Zinātņu akadēmijā. Sajūsmināti bija ne tikai skatītāji, bet arī kritika. 2003. gada opermūzika svētkos ar Miku sadarbojāmies atkal, šoreiz Pučīni „Toskā”, kur viņš ļoti respektēja arī manas domas, kā es redzu izrādi”. 

2003. Divas operu izrādes – P. Maskanji „Zemnieka gods” un Dž. Pučīni „Toska”. 2004. Mocarta „Dons Žuans” J. Kaijaka režijā, piedalās septiņu valstu mākslinieki, Galā koncertā piedalās Eiropas lieliskākais liriskais tenors R. Saka. 2005. Skaista, taču grūti izpildāma Ž. Bizē opera „Pērļu zvejnieki”. 2006. Pēc ļoti gara pārtraukuma, jaunā un augstā kvalitātē Latvijā izskan V. Bellīni opera „Somnambula”, diriģents A. Viļumanis. Koncerts „Pasaules pērles”, ko skatītāji novērtējuši kā visaugstvērtīgāko koncertu opermūzikas svētku vēsturē. 2007 – Jurģu gads. Opersvētki no Siguldas pārceļas uz Dzintariem. Siguldas pilsdrupām piemīt īpaša, laba aura, taču ar to vien ir par maz, lai tie turpinātos. Neatbilstošā infrastruktūra. Dzintaros M.Kublinskis iestudē Ž.Bizē „Karmenu”.  

Taču Sigulda tomēr negrib atteikties no tik vienreizējiem svētkiem. Infrastruktūra tiek sakārtota, modernizēta, zaļās nogāzes vietā jau ērtas krēslu rindas un Opermūzikas svētki var atgriezties un turpmāk atkal notiek ik vasaras pilnbriedā.

2023.  No 28. jūlija līdz 30.jūlijam XXIX Starptautiskie Siguldas Opermūzikas svētki ar Š.Guno operas „Fausts” iestudējumu, garīgās mūzikas koncertu Siguldas evaņģēliski luteriskajā baznīcā un Galā koncertu izskanēja pēdējo reizi. FINE. Nekas nav mūžīgs, arī viss skaistais reiz beidzas. Milzīgs paldies Dainim Kalnam par tik svētīgu ideju, tik grandiozu, apbrīnas un cieņas piepildītu darbu, par tādu prieku un neaizmirstamu muzikālo baudījumu, ko viņa veidotie Opermūzikas svētki devuši cilvēkiem šajos daudzajos gados. Neaizmirstami! 


Arnoldu Veinbergu ar prieku uzklausīja arī liela opermūzikas cienītāja -  
                                                                                             Lia Guļevska.

 

Pētera Korsaka foto:

1.      Dr. Dainis Kalns pie Pētera Korsaka fotoizstādes par Siseli Kirkebū, kas 2009. gadā dziedāja Siguldā  
2.      Arī 2023. gadā slavenības vieno šie svētki.
3.      LOB biedri Dr. Atis Veinbergs ar dzīvesbiedri Dr. Guntu Purkalni Siguldas Opersvētkos

 

 

 

 





      Atpakaļ
Aicinām


* * * * *

21.decembrī LOB 25 gadu jubileja Latvijas Zinātņu akadēmijā.



Kalendārs
<< Augusts 2025 >>
POTCPSSv
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

SADARBĪBAS PARTNERI
Rīgas Latviešu biedrība

Rīgas NVO nams

Latviešu virsnieku apvienība

Latvijas Nacionālo Karavīru biedrība

Latvijas Politiski represēto apvienība

Daugavas Vanagi

Latvijas Pilsoniskā alianse

Ziedot.lv